sala@home:~$

Enigma

Elég sok Enigma szimulátort próbálhatunk ki, van webes, androidos, papíralapú, de olyan flashes is, ahol a tárcsák működését is láthatjuk.

Szerencsére van parancssorban használható szimulátor is ami többféle géptípust, többféle beállítást is tud szimulálni.

Első tesztnek ne foglalkozzunk a beállításokkal, próbáljuk egyszerűen elkódolni a ‘commandline’ sztringet a CLI üzenetkulccsal:

$ echo 'commandline' | enigma -m CLI
qwftcasjxbr

Könnyen tesztelhetjük a dekódolást is:

$ echo 'qwftcasjxbr' |  enigma -m CLI
commandline

Észrevehető, hogy nincs külön kódoló és dekódoló parancs, az Enigmánál a két lépés teljesen egyformán történt.

Valódi üzenetekkel is kipróbálhatjuk a gépet, de akkor pontosan kell a paramétereket beállítanunk:

echo 'GCDSEAHUGWTQGRKVLFGXUCALXVYMIGMMNMFDXTGNVHVRMMEVOUYFZSLRHDRRXFJWCFHUHMUNZEFRDISIKBGPMYVXUZ' | enigma -M H -w 213 -r xmv -u A -s amfinvpstuwz -m ABL

Vagyis a hadsereg gépét ( -M H ) használjuk, sorrendben a kettes, egyes és hármas tárcsákat ( -w 213 ). A tárcsák gyűrűit x (24) , m (13) , v (22) pozíciókba állítjuk ( -r xmv ),  az “A” fordítót ( -u A ) használjuk, a kapocstáblánál pedig az AM, FI, NV, PS, TU, WZ összeköttetésekkel ( -s amfinvpstuwz ). A konkrét üzenetet az ABL kulccsal kódoljuk el.

Eredményül a következőt kapjuk:

feindliqeinfanteriekolonnebeobaqtetxanfangsuedausgangbaerwaldexendedreikmostwaertsneustadt

ami elsőre nem túl érthető, de ha a speciális karaktereket visszaállítjuk és a hiányzó szóközöket pótoljuk, akkor megvan az eredeti üzenet:

Feindliche Infanterie Kolonne beobachtet. Anfang Südausgang Bärwalde. Ende 3km ostwärts Neustadt.